رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد
سرخط خبرها

مخالفت ستاد کرونا با تعویق برگزاری کنکور سراسری | برگزاری کنکور در موعد مقرر قبلی

  • کد خبر: ۳۸۴۸۸
  • ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
  • ۱
مخالفت ستاد کرونا با تعویق برگزاری کنکور سراسری | برگزاری کنکور در موعد مقرر قبلی
ستاد کرونا پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری را تصویب نکرد و بر این اساس کنکور در موعد مقرر قبلی و بدون تغییر برگزار می شود.
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ حالا کنکور از همیشه ترسناک‌تر شده است. غول واقعی اینجاست که نه راه پیش گذاشته است و نه راه پس. اگر قبلا قرار بود سرنوشت همه عمرمان را در ۴ ساعت تعیین کنیم و این به نظرمان وحشتناک می‌آمد، حالا تعیین همین ۴ ساعت خودش تبدیل شده است به یک معضل. این را هم اضافه کنید که ۴ ساعت کنکور امسال در مقایسه با سال‌های قبل استرسش بیشتر است، آن هم به دلیل کرونا و ترس از سرایتش. در شرایطی که ۱۰ روز مانده به برگزاری کنکور سراسری، خبر تعویق یک ماهه اش همه چیز را به‌هم ریخت. اما شب گذشته ۲۱ مرداد ۱۳۹۹، انتشار خبری مبنی بر مخالفت ستاد کرونا با پیشنهاد تعویق برگزاری کنکور سراسری، استرسی بدتر از کرونا را به‌جان داوطلبان کنکور امسال انداخت. درحالی‌که آن‌ها فکر می‌کردند قرار است یک ماه دیگر با استرس کنکور پرماجرای امسال سرکنند، اما چند ساعت بعد از انتشار خبر تعویق کنکور، اعلام شد که آزمون سراسری در موعد مقرر قبلی و بدون تغییر برگزار می‌شود.

در جلسه عصر دیروز ستاد ملی مدیریت کرونا، موضوع تعیین‌تکلیف زمان برگزاری کنکور سراسری مطرح شد و بر اساس بیانیه مشترک وزرای علوم و بهداشت، اعضای ستاد با هرگونه تغییر در زمان برگزاری کنکور سراسری مخالفت کردند. در این بیانیه آمده است: «پیرو نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل‌های سختگیرانه و مشروط به تأیید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به‌دلایل متعدد مورد تأیید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، فضا‌ها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل‌ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روز‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ مردادماه و یکم شهریورماه) برگزار شود.»


اگر شرایط را تغییر بدهیم، سؤالات لو می‌رود!

بیشتر افراد خبر تعویق در زمان برگزاری کنکور را از طریق پست اینستاگرامی نمکی، وزیر بهداشت، دریافت کردند. پستی که در آن نوشته بود «بعد جلسه‌ای با حضور ریاست کمیسیون‌های آموزش و بهداشت و درمان، تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش، وقتی که وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش گفته اند که اجرای پروتکل‌های سخت گیرانه در این زمان باقی مانده میسر نیست، مگر اینکه دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون سراسری تغییر کند»، جناب وزیر هم گفته است: «به مسئولان برگزاری کنکور اعلام کردم اگر واقعا نمی‌توانید این دستورالعمل‌ها را به درستی اعمال کنید، با برگزاری کنکور در این تاریخ مخالفم و تأکید می‌کنم که کنکور را به زمانی موکول کنید که بتوانید از لحاظ فضا و امکانات تمام ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت را فراهم کنید.»
 
ابراهیم‌خدایی، رئیس سازمان سنجش، هم بیان کرد که وزارت بهداشت در هفته جاری پروتکل‌های جدیدی را برای برگزاری کنکور مشخص می‌کند. یکی افزایش فاصله صندلی‌ها به ۲ متر و دیگر اینکه در استان‌های گرمسیری سالن‌ها باید سطح اشغال ۲۰ درصدی داشته باشند. خدایی می‌گوید: «سازمان سنجش بسته بندی سؤالات کنکور را تمام کرده بود و در مرحله فرستادن آن‌ها به استان‌ها و شهر‌های محل برگزاری کنکور بر اساس پروتکل‌های بهداشتی کارشناسی ارشد بود. در صورتی که می‌خواستیم نکات مدنظر وزارت بهداشت را اجرا کنیم، حتی در صورت تأمین فضای کافی و ایجاد فاصله ۲ متری بین داوطلبان باید سؤالات کنکور به ۳۹۰ شهر فرستاده می‌شد و در آنجا بر اساس فاصله گذاری جدید پلمب سؤالات باز می‌شد و دفترچه‌ها دوباره مرتب می‌شد که در این صورت احتمال لو رفتن سؤالات کنکور افزایش می‌یافت.»
 
بنابراین سازمان سنجش درخواست می‌کند یا پروتکل‌های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی‌تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند. در نهایت هم وزیر علوم آب پاکی را می‌ریزد روی دست سازمان سنجش و می‌گوید: «حفاظت آزمون و لورفتن سؤالات را تضمین نمی‌کنم.» حالا بعد تمام این بالاوپایین‌ها به ظاهر قرار بر این شده است که تا زمان اعمال پروتکل‌های بهداشتی جدید و با حدود یک ماه تأخیر، کنکور در روز‌های ۲۷ تا ۳۰ شهریور برگزار شود.


هشتگ تعویق کنکور تا شرایط ایمن

به محض اینکه خبر این تعویق یک ماهه را وزیر بهداشت از طریق صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد، موج واکنش‌ها آغاز شد. واکنش‌هایی که در بین آن‌ها هم خوش حالی و تشکر و قدردانی به چشم می‌خورد و هم گله و ناراحتی و اعصاب خردی. کاربری نوشته بود: «چرا این قدر به بچه‌ها ضربه‌های روحی و روانی وارد می‌کنین؟ آخه الان موقع گرفتن چنین تصمیمیه؟ تا حالا چه کار می‌کردین؟» یا کاربر دیگری که گفته بود: «همه گیری کرونا از اسفندشروع شد. ۴ ماه فرصت داشتید. ۱۰ روز مانده به برگزاری کنکور تازه باید برای اجرای پروتکل‌ها برنامه ریزی شود؟! مشخص نبودن زمان قطعی کنکور باعث استرس بیشتر خواهد شد.» البته که خواسته جماعتی که خواهان لغو کنکور هستند و خوش حال از این تعویق کوتاه مدت، خواسته بزرگ تری است.
 
کاربری مشهدی نیز دراین باره توئیت کرده بود: «من در زمان امتحان نهایی مشهد در حوزه امتحانی بودم. فقط در حوزه ما گفتن ۸ نفر کرونا گرفتن. به خدا تأثیراتش هم روی سلامتی جسمه و هم روی روح و روان. رحم کنید به ما.» مهدی‌مجیدی فر، مدیر روابط عمومی آموزش وپرورش خراسان رضوی، نیز فرد دیگری بود که به این ماجرا‌ها واکنش نشان داد: «تعویق یک ماهه کنکور سراسری آن هم ۱۰ روز مانده به برگزاری آن، بیشتر از یک تصمیم مدبرانه به یک رفتار عجولانه عوام پسند شباهت دارد. بهره برداری سیاسی تان از این موضوع که تمام شد، به استرسی که به دانش آموزان و خانواده آن‌ها تحمیل کردید، نگاهی بیندازید.»


تجربه برگزاری آزمون ارشد و دکتری چه می‌گوید؟

برگزاری کنکور علاوه بر اینکه برای مدیران کشور چالش برانگیز شده، مدیران استانی را هم حسابی به خود درگیر کرده است. مدیرانی که از یک سو با مطالبه گری داوطلبان و خانواده آن‌ها روبه رو می‌شوند و از سویی دیگر در انتظار دستورالعمل‌هایی هستند که از نهاد‌های بالاتر به آن‌ها ابلاغ می‌شود. عادل سپهر، مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه فردوسی مشهد، نیز با اشاره به اینکه تجربه برگزاری کنکور ارشد و دکتری نشان داد که میزان رضایت داوطلبان از شرایط برگزاری کنکور خوب و درخور توجه بوده است، به شهرآرا گفت: که باید تابع تصمیمی باشیم که ستاد مقابله با کرونا می‌گیرد. با این حال، امسال به علت وجود کرونا، سازمان سنجش در تمام حوزه‌های برگزاری کنکور، درباره مسائل بهداشتی از داوطلبان نظرسنجی کرد و در این نظرسنجی میزان رعایت مسائل بهداشتی از سوی عوامل برگزارکننده آزمون، فضای آزمون از نظر شرایط بهداشتی به علاوه مطابقت آن با پروتکل‌های بهداشتی و میزان رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آزمون بررسی شد.
 
طبق این نظرسنجی، دانشگاه فردوسی به عنوان یکی از پرتراکم‌ترین حوزه‌ها در شهر مشهد، پذیرای ۲۳۵۱ داوطلب زن و ۲۷۳۵ داوطلب مرد در مقطع دکتری بوده است و در مقطع کارشناسی ارشد نیز ۷۴۴۸ زن و ۸۶۰۹ مرد شرکت کننده حضور داشتند. از این میان مطابق نتایج نظرسنجی میزان رضایتمندی ۱۵۰۰ نفر از داوطلبان حوزه امتحانی دانشگاه فردوسی مشهد بیش از ۹۰ درصد بوده و در آزمون ارشد نیز ۹۰ درصد رضایت وجود داشته است. آمار‌های تقریبی همچنان می‌گوید که در مجموع امسال حدود ۱۶۰ هزار نفر در کنکور ریاضی، ۶۳۰ هزار نفر در کنکور تجربی و ۲۸۰ هزار نفر در کنکور انسانی شرکت کرده اند. البته به گفته سپهر، آمار دقیق داوطلبان در همان روز‌های نزدیک به برگزاری کنکور مشخص خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
1
لعنت به همشون خیرشونو نخواستیم شر نرسونید خدا ازتون نگذره واگذارید به خدا که اینقدر به ما استرس دادید لعنتی ها
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->